細 胞 機 能 学 

シラバス

1.授業科目と単位

生理科学専門科目 「細胞機能学」、
(X)講義 ( )演習 ( )実習、
1単位

2.履修対象者

生理科学専攻の D1,2は必修,3,4,5は選択

3.授業担当教員

鍋倉淳一

E-mail: nabekura@nips.ac.jp
TEL: 0564-55-7851
生理学研究所(明大寺地区) 563 号室

4.授業実施期日時間

[対面講義]

2006年 毎週金曜日 16:00〜18:00
9月8,15,22,29日
10月6,20,27日
11月17日

5.授業実施場所

[対面講義]   生理学研究所(明大寺地区) 5 階会議室

6.履修条件、受講方法

5 年一貫性の新入生が理解できることを目指して行うため、先立って受講しておかなければならない講義はない。申請は履修届けを大学院係に提出することによって行う。

7.授業内容の概要

生体の機能単位である個々の細胞はそれ自体の機能を持つとともに、組織および臓器内において相互に機能統合/調節を行なっている。本生理科学専門科目では神経細胞および神経ネットワーク機能を中心に、細胞間情報伝達機構、その制御と可塑性、さらに、発達にともなう神経回路再編成について解説をくわえる。さらに、関連する細胞内イオン調節や溶液輸送について、最先端の研究技術を含めて解説する。また、神経細胞以外の筋細胞や分泌細胞の機能と制御、情報を受容した細胞の情報処理とネットワーク活動について解説をおこなう。

8.授業の達成目標

  1. 細胞のイオン恒常性および物質輸送について理解する。
  2. シナプス伝達および制御機構、その発達について理解する。
  3. 神経細胞以外の細胞機能生理について理解する。
  4. 情報受容と細胞応答について理解する。

9.授業計画: 対面講義の日程

第1回  9月8日
「神経細胞/回路の一般生理」
鍋倉 淳一(生理研・生体恒常機能発達)
第2回  9月15日
「伝達物質放出機構」(tentative)
八尾 寛(東北大学)
第3回  9月22日
「シナプス伝達の修飾」
前島 隆司(生理研・生体恒常機能発達)
第4回  9月29日
「筋細胞の生理学」
井上 隆司 (福岡大学・生理学)
第5回  10月6日
「細胞内イオン調節」
福田 敦夫(浜松医科大学・生理学)
第6回  10月20日
「 溶液輸送と先端的な光学顕微鏡技術 」
根本 知己 (生理研・脳機能計測センター)
第7回  10月27日
「神経回路発達」
鍋倉 淳一(生理研・生体恒常機能発達)
第8回  11月17日
「感覚受容と細胞応答」
椛 秀人(生理研・環境適応機能発達/高知大学・生理学)

10.使用参考書、参考文献

11.単位取得要件と成績評価基準

達成目標 (1) - (4) に基づいた課題を提示し、レポートによる解答を求める。期限までにレポートを提出した受講者のうち、要点を理解していると判定されたものに単位を認定する。成績は可否で示す。

12.その他のコメント

特になし

Syllabus

1. Course Title, style, and credit

Cellular Physiology.
(X) lecture, ( ) Discussions ( )practice
1 credit

2. Appropriate grade level and Eligible Departments

D1, D2 (obligatory), D3-5 (optional) School of Life Science

3. Lecturer(s)

Junichi Nabekura

E-mail: nabekura@nips.ac.jp
Phone: 0564-55-7851,
Rm563 in Myodaiji building of NIPS

4. Time

[oral]

6:00-18:00 on every Friday
from September 14 - Nov 17, 2006

5. Place

[oral]    5F seminar room in Myodaiji building of NIPS

6. Prerequisites and Styles

This course begins with basic introductions of Cellular Physiology, Synapse and Neuronal Circuits, and there is no lecture course especially requested to have been finished in advance. The course is given as oral lectures, and sufficient information in English will be given if foreign student(s) attend.

7. Contents

The individual cell, a functional unit of the organism, mutually carries out the functional integration/adjustment in organs. In this physiology science course, the main subject is focused on individual cell function and the mechanisms of information transfer between cells and their integration, especially in neural net work. Also neuronal circuit plasticity in function and their reorganization during development are discussed. In addition, the following are explained including the research technique of the update: Relating intracellular ionic regulation and solution transfer. The cell physiology except neurons, e.g. muscle cell and secretary cell are also focused

8. Course objectives

  1. To understand the mechanisms of cellular ion homeostasis and related neuronal function.
  2. To understand synaptic transmission, its regulation and development.
  3. To understand cellular physiology of muscle and secretary cell.
  4. To understand the mechanism of sensory processing at the cellular level.

9.Schedule

(1) September 8
Introduction of Neuronal Physiology, Synapse and Neuronal Circuits
Junichi Nabekura (NIPS)
(2) September 15
Transmitter Release
Hiromu Yawo (Tohoku University)
(3) September 22
Modulation of Synaptic Transmission
Takashi Maejima (NIPS)
(4) September 29
Muscle Physiology
Ryuji Inoue (Fukuoka University)
(5) October 6
Cellular Ion Regulation
Atsuo Fukuda (Hamamatsu Medical University)
(6) October 20
Fluid Regulation and Multiphoton Microscope
Tomomi Nemoto (NIPS)
(7) October 27
Re-arrangement of Neuronal Circuit in Development
Junichi Nabekura (NIPS)
(8) November 17
Sensory Receptor and Cellular Responses
Hideto Kaba (NIPS/Kochi University)

10.Lecture materials and readings

  1. From Neuron to Brain 4th Edition (by Nicholls JG et al.), Sinauer, 2001
  2. Essential Cell Biology (by Alberts B et al),

11.Grades

A theme based on the four course objectives will be presented by the lecturer at the end of the course. Students are requested to submit an essay report on the theme by the dead line. The grades will be determined by the quality of the report, and will be either "passed" or "failed".

12.Notes

Nothing particular



*
Copyright(C) 2006 All Rights Reserved.