公開日 2011.09.01

科学論文の書き方

科目:総合教育科目
資料: PDF

1.授業科目
Scientific Writing (科学論文の書き方)

2.教員名・職名
高畑尚之(学長)/Judith A. Swan(Princeton University, USA)

3.対象学年・学期・曜日・時限・講義場所
全研究科の1~5年次 (他大学生等は履修対象としない)

4.単位数
1単位

5.授業種別
講義(e-learning形式による講義なので、授業実施期日・時間について特に制限はない。)
講義は英語により行われる

6.授業のねらい・概要
一流の国際誌に掲載される論文は質の高さに加え、表現的技法にも優れている。この講義では、英語論文に関する様々な技法を演習する。
  This e-learning course explores a new methodology for considering writing from the most relevant perspective, that of readers. With this approach, you will not bother with learning how to increase the appearance of elegance or the mere sound of power; instead you will learn to predict how most readers will go about the act of interpreting your prose. Research in many fields has demonstrated that readers of English derive most of their clues for interpretation not from individual words in isolation but from the structural locations of those words in sentences, paragraphs, and documents. Coming to know consciously as a writer that which native speakers of English know intuitively as readers will give you greater and more consistent control over your written communication in English.

7.授業計画
Lecture 1 - Introduction
   Explanation of Reader Expectation Theory
   Discussion of the purpose of Scientific Writing
   "Reader Energy" and the act of interpretation
Lecture 2 - Introduction (continued) 4 stages of writing
   Explanation of Reader Expectation Theory
   Discussion of the purposes of Scientific Writing
   "Reader Energy” and the act of interpretation
Lecture 3 - Language and Clarity (audio only)
   Focus: Reader expectations for the structures of sentences
   Goals: Making clear cause and effect
   Assigning (and hiding) responsibility
   Using the active and passive voice in science
Lecture 4 — Language and Clarity (continued — audio only)
   Focus: Reader expectations for the structure of the sentence
   Goals: Making clear cause and effect
   Assigning (and hiding) responsibility
   Using the active and passive voice in science|
Lecture 5a — Clarity and Cohesiveness
   Focus: beginnings of sentences (Topic Position)
   Establishing context
   Unburdening readers
   Linking backwardscontext Unburdening readers Linking backwards
Lecture 5b — Noun Strings
Lecture 6 — Cohesiveness and Emphasis
   Focus: beginnings of sentences (Topic Position)
   Goals: creating emphasis
   Signaling importance
   Judging appropriate sentence length
   Creating cohesive passages
Lecture 7 — Cohesiveness and Emphasis (continued)
   Focus: beginnings of sentences (Topic Position)
   Goals: creating emphasis
   Signaling importance
   Judging appropriate sentence length
   Creating cohesive passages
Lecture 8 — Competing Emphasis
   Focus: sentence containing more than one clause
   Explanation of ‘Reader Expectation Theory’
   Discussion of the purpose of Scientific Writing
   ‘Reader Energy’ and the act of interpretation
Lecture 9 — Review, Wrap-up
Lecture 10 — Paragraphs

8.履修方法
受講するためには、指定された期日までに履修届を提出し、学務課教務係まで、履修を希望される旨、連絡すること。
学務課教務係 : kyomu(at)ml.soken.ac.jp

9.成績評価方法
単位の修得の要件は,11のレクチャーのビデオ全部の聴講とレポートを提出すること。
レポート課題を担当講師が読み、担当授業の達成目標に到達しているかを判断する。その判断に基づき科目責任者が合格または不合格の成績をつける。

10.レポートの課題・締切・提出方法
(レポートの課題、締切り、提出方法)
  この講義のポイントについて、英文500ワード程度でレポートを作成し、科目責任者(高畑尚之:takahata@soken.ac.jp)に締切日までに提出すること。MSWordまたはpdfのファイルで作成して、e-mailの添付ファイルとして送ることを原則とする。
(締切日:平成23年度の例)
  平成23年度前期:平成23年8月12日(金)
 平成23年度後期:平成24年1月27日(金)
 (締切日に変更がある場合は、改めて連絡する)

11.その他
講義に関する質問は、科目責任者にe-mail等でたずねること。